Kunder som vill betala via faktura

All fakturering skall numera skötas via Billmate.

 

Enda undantaget är stat/ kommuner/ fritidsgårdar etc som har inköpsorder/ rekvisitioner med sig -i dessa fall gör vi på gamla vanliga sättet: Slå in i kassan, välj betalsätt som faktura etc.

Om kunder som bokat och kommer in och ber att få bli fakturerade -be dom klicka “betala” i deras bokningsbekräftelse och “handla som företag”. Detta kan kunden göra direkt via sin egen telefon (eller vänd skärmen mot kunden så kan de själva fylla i via vår dator).

När allt klart markeras bokning som grön/ betald via faktura 🙂

OBS: Fakturan skickas via epost till den mailadress kunden fyller i så be kunden fylla i sin egen eller korrekt mottagare av fakturan.

 

Vad händer om det inte godkänns?
Om inte Billmate tar fakturan kan inte vi heller. Kunden kan välja att betala direkt via Billmate som privatperson så får dom lösa det via företaget sen själva eller betala med kort / kontant på plats såklart.

 

Skall det slås in i kassan?

Billmate –Nej. Kunden får kvitto (fakturan) via Billmate
Inte via Billmate –Ja. Det måste slås in i kassan och häftas ihop med underlaget/ rekvisitionen

 

När skickas fakturan till kunden?

Den skickas per post samt via mail när ni checkar in sällskapet. Om ni inte checkar in sällskapet så gör systemet det själv kl 24.00 på natten.
OBS: Om en kund ångrar sig och vill betala med kort eller kontant istället måste bokningen avbokas. Annars skickas en faktura automatiskt kl 24. Systemet vet ju inte om att kunden betalt på annat sätt..

Närbild av fakturasymbolen: